Use our material for practising vocabulary about 5 human senses (touch, sight, hearing, smell and taste). Go out – to your garden, to a park or forest – and practise your senses in nature. You can take your children, they will like it and they will learn something new as well.
Vocabulary exercise
Practise words conected with this topic. The article was published in our magazine for Czech-learners.
Download in .pdf version
Tips on senses exercise in nature (the text is only in Czech)
Omezení života, nejistota, strach o své blízké – není divu, že se mnoho z nás v dnešní době necítí ve své kůži. Zkuste na chvíli nepřemýšlet nad tím, co se může stát, a vnímat sebe, tady a teď.
Techniky mindfulness (v překladu všímavost, bdělá pozornost) vám pomohou uklidnit mysl a zvládnout stres. Dnes se zaměříme na naše smysly.
V každém z cvičení se budete věnovat jednomu ze smyslů – sluchu, zraku, hmatu, čichu a chuti. Můžete si vybrat jenom jeden smysl, který prozkoumáte, nebo můžete zkusit všechna cvičení. Budete potřebovat papír a tužku, svačinku a kelímek. Užijte si to!
Sluch – Zvuková mapa okolí
Posaďte se a vezměte si do ruky papír a tužku. Doprostřed papíru si namalujte obrázek sebe, jak poslouchá. Pokud jste i s dětmi, nechejte je udělat to stejné. Poslouchejte a zakreslete si zvuky, které kolem sebe slyšíte. Směry, odkud zvuky slyšíte, zaznačte šipkami. Šipka může mít různou šířku podle toho, jak je zvuk hlasitý (čím tlustější šipka, tím hlasitější je zvuk).
Pokud to zkoušíte s celou rodinou, porovnejte mezi sebou své mapy. Kdo toho slyšel nejvíc?
Zrak – Barevná paleta
Vezměte si papír a tužku a posaďte se. Zavřete na chvíli oči. Potom je otevřete a najděte ve své blízkosti věci pěti různých barev. Sepište je na papír, spolu s barvou. Ke každé barvě napište pocity, které ve vás barva vyvolává. A jak to vidí vaše děti?
Chuť – Sto chutí svačinky
Posaďte se na nějaké klidné místo se svou svačinkou. Vložte si kousek do úst. Zkuste vnímat jeho chuť. Rozeznáte chutě jednotlivých ingrediencí? Chutná jídlo stejně vpředu a vzadu na jazyku? Nechejte si sousto v ústech. Mění se intenzita chuti? Cítíte chuť ještě poté, co sousto spolknete?
Hmat – Les dotykem
Vyberte si na zahradě, v parku nebo v lese jeden strom a naučte se ho poznat jen podle hmatu, abyste ho našli i se zavázanýma očima. Zaměřte se na jeho kůru, tvar a strukturu listů, květů, plodů.
Dětem potom můžete opravdu oči zavázat, třeba šátkem. Odveďte je kousek stranou a dejte jim za úkol jejich strom po hmatu najít.
Čich – Přírodní parfém
Na zahradě, v parku nebo v lese nasbírejte vše, co zajímavě voní (např. listy bylinek, květy z rostlin nebo keřů, větvičky z jehličnatých stromů). Vždy si utrhněte jen malý kousíček. Vše smíchejte dohromady v kelímku a přivoňte si.
Podělte se o svůj parfém s ostatními. Který z parfémů nejlépe voní?
Inspirováno podle https://ucimesevenku.cz